Ruokatrendit ovat tämän päivän kova sana. Valveutuneimmat kotikokit eivät hyväksy mitä tahansa
pöytiensä antimiksi – ruoka pitää tulla läheltä ja ilman ylimääräisiä välikäsiä. Nora ja Timo Tuomisen
Aito Ruokakauppa vastaa tähän kysyntään.
Aito Ruokakauppa lähti Tuomisten omasta kiinnostuksesta ja halusta etsiä muita vaihtoehtoja ruokatarvikkeiden hankinnalle. Toiminta alkoi viime vuoden helmikuussa sähköpostilistan avulla. Nora Tuominen kertoo asiakkaiden kiinnostuksen yllättäneen odotukset; kysyntä kasvoikin nopeasti, joten Nora ja Timo päättivät perustaa vähittäismyymälän Kaarinan Krossiin.
Kuin vanhan ajan lähikauppa
Aito Ruokakaupan valttikortteina ovat nopea palvelu, lähiruoka, erikoistuotteiden tarjonta ja vanhan ajan lähikaupan henki. Nora Tuominen toteaa, että lähiruoka maistuu paremmalta ja ruoka tuodaan kauppaan ilman ylimääräisiä välikäsiä. Luomutuotteet ovat pääpainona, mutta valikoimasta löytyy myös tavallisesti tuotettuja ruokatuotteita. Tuomisen mukaan pääasia on, että ruokatuotteet sisältävät vähän lisäaineita ja tulevat mahdollisimman läheltä.
Suosittu lomamatkailijan välietappi
Tuominen kertoo toiminnan keskittyneen Turun seudulle, mutta myös muualta Suomesta saaristoon saapuvat lomamatkailijat, ovat tuttu näky lähimyymälässä. Krossin yritysalue on osoittautunut liikenneyhteyksien ja pysäköintimahdollisuuksiensa ansiosta
mainioksi kauppapaikaksi ja asiakasvirta muun muassa saaristosta on ollut vilkasta. Saaristossa toimivat ravintolayrittäjät ovat myös muotoutuneet tärkeiksi kauppakumppaneiksi.
Luonnollinen ruoka sopii hyvin vatsalle
Tuotevalikoimaan kuuluu monenlaista lähiruokaa. Myymälästä tarjolla olevia pienleipomoiden leipätuotteita on hankala löytää muualta. Leivän päälle ostetaan paljon erikoisleikkeleitä ja juustoja. Yhtenä erikoisuutena tarjolla on aitoa tilamaitoa, joka sopii Tuomisen mukaan paremmin vatsalle kuin tavallisesta kaupasta myytävät maitotuotteet. Hän kertoo, että luonnollinen on terveellistä ja maito myös säilyy verrattaen hyvin. Lisäksi valikoimasta löytyy erikoisjuustoja, lihatuotteita, mehuja, erikoisoluita, siidereitä ja ulkoimaisia erikoisuuksia. Erityisesti toimittajan mieleen olivat Aito Ruokakaupan kahvilaadut.
Sosiaalinen media on tärkeä markkinointikanava
Modernit viestintävälineet ovat olleet aktiivisessa käytössä asiakaskontaktien hankinnassa. Sähköpostilistat ovat osoittautuneet helpoksi ja nopeaksi tavaksi tiedottaa uusista tuotteista ja tuotteiden saatavuudesta. Lisäksi Facebook on yksi markkinoinnin ja tiedottamisen kulmakivistä kaupan toiminnassa. Kysyntää ja asiakkaita riittää paljon, joten toiveena onkin jonain päivänä toisenkin myymälän avaaminen.