Krossikeskuksen Kaluste Heinosten myymäläpäällikkö Arttu Heinonen on huomioinut, että varsinkin sisäkalusteita ostettaessa kotimaisuuden kysyntä on viime vuosina kasvanut.
Ekologisuus on suomalaisille tärkeä arvo kodin kalusteita ostettaessa. Jos ennen suosittiin paljon tuontikalusteita, on kotimaisen kysyntä puolestaan viime vuosina kasvanut.
Kevyet alumiinirunkoiset kalusteet ja polyrottinki. Ne ovat tulevan kesän suosituimmat kesäkalusteet, joita Kaluste Heinosten ovista kannetaan ulos. Sesonki starttaa myymäläpäällikkö Arttu Heinosen mukaan jo maalis-huhtikuun taitteessa, joskin säävarauksella.
– Uskomme, että tänä kesänä suurin juttu tulevat olemaan maalatut alumiinirunkoiset kesäkalusteet. Ne ovat kevyitä ja huoltovapaita sekä tyyliiltään myöskin keveitä, hän miettii.
Osissa maksaminen yleistynyt
Osissa maksaminen on yleistynyt 2010-luvulla selvästi ja myös Kaluste Heinosilla hankintoja tehdään yhä useammin niin, että maksut pilkotaan osiin.
– Noin joka kymmenes asiakas hankkii kalusteet rahoituksella, kun hankintahinta on yli tuhat euroa. Osamaksu on kätevä tapa pilkkoa suuri ostos pienempiin maksueriin, Arttu Heinonen vinkkaa.
Kesäkalusteiden osalta Kaluste Heinoset pyrkii pitämään lähes kaikkia tuotteita, jolloin asiakas saa haluamansa tuotteen heti mukaansa.
Ekologisuus on tärkeää
Ekologisuus on viime vuosina noussut myös kalustekaupassa merkittävään rooliin.
– Kun ostetaan laadukas kotimainen tuote niin se on ekologista, koska se kestää ulkomaista ”halpistuotetta” kauemmin eikä sitä ole tarvinnut rahdata laivoilla kaukaa Suomeen myytäväksi.
Vaikka myös Kaluste Heinoset panostaa verkkokauppaan, on kivijalkaliikkeen merkitys niin Krossissa kuin Maskussakin yritykselle tärkeä.
– Kivijalkaliike on silti edelleen suurelle osalle ihmisistä se paikka, josta kodin kalusteet hankitaan. Myymälässä asiakas pääsee luonnollisesti paremmin kokeilemaan ja ihailemaan tuotteita, Heinonen vahvistaa.